Szarvaskő - Szarvaskői-vár - Akasztó - Tardos-bérc - Tardos-hegy - Köles-hegy - Szent Anna kápolna, Gilitka-forrás - Kis-Szoros-tető - Kolacskovszky-forrás - Telekessy Vendégház TÚRALEÍRÁSSAL!

Szarvaskő - Telekessy Vendégház
Szarvaskő
Telekessy Vendégház
2011-11-17 17:29:48

Térkép: Bükk turistatérkép 1:40000, Cartographia (29.) 2003
A szakasz fóruma: 23.sz. túra: Szarvaskõ - Putnok
Bélyegzőhelyek fórumai:  Szarvaskõ, Telekessy eh.

A bejárás időpontja: 2011. május 9.
A leírás elkészült: 2011. november 17.

Szarvaskő - Telekessy Vendégház

A Bükkön átvezető túránkat Szarvaskőn kezdjük, egy kis faluban az Eger-patak szűk völgyében. Pecsételünk a főút melletti presszóban, majd keresztezzük a forgalmas 25-ös utat, átvágunk a parkolón, átkelünk az Eger-patak hídján és megkezdjük a hosszú kapaszkodást fel a hegyek közé. Előttünk már jól látszik a Szarvaskő fölé tornyosuló Vár-hegy sziklatömbje, első uticélunk. Egy rövid utcácska végén keresztezzük a vasúti síneket is, aztán az emelkedő jóval meredekebbre vált.

A Várhegy Szarvaskőről nézve

A jól kitaposott gyalogút egyszerűen csak nekifut a hegyoldalnak, és minden felesleges kitérő nélkül meredeken kapaszkodik vagy 60-70 métert. Szuszogva, fújtatva érjük el azt a pontot, ahol egy hirtelen balkanyarral a hegyoldalban szintező úttá válik alattunk a gyalogút. Egy-két perc alatt elérünk egy útelágazást, a kéktúra jelzett ösvénye itt jobbra tér, de ha meg akarjuk látogatni a vár romjait, akkor egyenesen kell továbbindulnunk.

Néhány perc alatt kijuthatunk a sziklaszirt tetejére, ahonnan tényleg nagyon szép kilátás nyílik az alattunk elterülő Szarvaskőre, az Eger-patak völgyére és a környező hegyekre. Érdemes megtenni az ide vezető pár száz lépésnyi kitérőt, mert nagyon szép a panoráma! Közvetlenül a házak felett vagyunk, szinte minden kertbe be tudunk tekinteni; mint egy terepasztal, terül el alattunk a falu. Mögötte a 369 méter magas Major-tető áll, tetején a kilátóként is funkcionáló rádiótoronnyal. Távolabb tekintve azokat a dombokat láthatjuk, ahonnan az előző túránk végén leereszkedtünk Szarvaskőre.

Kilátás a várból a falura és a Major-tetőre

A kéktúra ösvényére visszatérve az folytatja a kapaszkodót, de már nem olyan meredeken, mint ahogy a vasúti sínektől indított. Hamar elérjük a Veres-oldalt, ami onnan kapta a nevét, hogy itt kilátszanak a földtakaró alól a hegyet alkotó vöröses-szürke sziklák. Itt is érdemes megállni egy percre és körbetekinteni, mert innen is nagyon szép a kilátás! Visszatekintve már jóval alattunk látjuk a Várhegy tetejét, fölötte feltűnnek Szarvaskő házai, de ha nyugat felé tekintünk le a völgybe, jól látjuk a szeszélyesen kanyargó patakot és az azt követő országutat, valamint a vasúti vágányokat, amik kis hidakon és alagutakon keresztül levágják a tekergő völgykanyarokat.

Kilátás a Veres-oldalból az Eger-patak völgyére

Továbbindulva pár perc alatt elérjük az erdőt, és a kilátás eltűnik mögöttünk. Egy darabig még gyalogúton haladunk, de már csak egyre enyhébben kapaszkodva, aztán keréknyomok fordulnak alánk, ezeken folytatjuk az utunkat. Nagyjából 400 méter magasan érjük el a hegygerincet, utunk ezt követi most már inkább csak hullámvasutazva, mint emelkedve. Kényelmes séta kezdődik itt, szinte végig a fák között haladva, de minden különösebb kilátás nélkül.

Nagyjából háromnegyed órányi út végén egy útelágazásba érkezünk: jobbról egy földút fordul a keréknyomaink mellé, egy pillanatra becsatlakozik az utunkba, de már ezzel a lendülettel fordul is tovább. Itt jobbra visszafelé kell továbbindulnunk, hogy aztán lejtmenetben leoldalazzunk a gerincről a Gilitka-patak oldalvölgyébe. Néhány perces menet végén kis tisztásra érkezünk a lejtő végén, és feltűnik előttünk a kápolna fehérre meszelt falú épülete. Mellette pihenőpadok és asztalok várják a fáradt turistákat. A padok melletti tájékoztató tábla szerint 2006-ban fejezték be az addigra már meglehetősen lepusztult Gilitka kápolna (Szent Anna kápolna) felújítását.

A Gilitka kápolna kívülről...

...és belülről

Pihenés után továbbindulva megint kapaszkodó jön, most fel a Kis-Szoros-tető és az Almás-hegy közötti nyeregbe. Néhány perces kaptató végén érünk fel a gerincre, itt egy kis tisztáson erdei dózerút fordul alánk, ezen kezdjük meg az ereszkedést a túlsó oldalon. Nem maradunk sokáig ezen az úton, úgy ötszáz lépés után balra letérünk róla kevésbé kijárt keréknyomokra, ezen ereszkedünk le a Fűzfás-lápa völgyébe. Kényelmes sétával éri el a kék, és a közben hozzá társult piros jelzés egy tisztáson az erdőszéli útelágazást.

A kék jelzés itt jobbra tér, balra előre egy kopott aszfaltúton indul tovább a piros. Ha pecsételni szeretnénk az igazoló füzeteinkbe, akkor el kell sétálnunk körülbelül 150 lépésnyit ezen az aszfaltúton a Telekessy Vendégházhoz vezető kikövezett járdához, ennek körülbelül a felénél, egy, a járdától jobbra álló fán találjuk a kéktúra bélyegző dobozkáját.