Szentbékkálla - Töttőskáli templomrom - Öreg-hegyi-kút - Eötvös Károly-kilátó - Nagy-Csere-kút - Kis-Csere-kút - Vaskapu - Öreg-hegy - Balatonhenye TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-063 I.6/3
Szentbékkálla - Balatonhenye
Szentbékkálla
Balatonhenye
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2012-05-23 06:14:12

Térkép: A Balaton-felvidék és a Keszthelyi-hegység turistaatlasz és útikönyv, 1:40000, Cartographia 2002.
A szakasz fóruma: 6.sz. túra: Badacsonytördemic - Nagyvázsony
Bélyegzőhelyek fórumai:  Szentbékkálla, Balatonhenye

A bejárás időpontja: 2012. április 30.
A leírás elkészült: 2012. május 23.

Szentbékkálla - Balatonhenye

Pecsételés után továbbindulunk a lejtős Kossuth Lajos utcán, aztán az elágazásban jobbra téve elindulunk kifelé a faluból. Magunk mögött hagyjuk a házakat, elhagyjuk az Öreghegy fogadó épületét is, aztán már a mezők között ballagva érkezünk meg az országút derékszögű jobbkanyarjába.

Itt letérünk az aszfaltútról és földúton indulunk tovább az előttünk emelkedő Fekete-hegy felé. Elérjük a szőlőtáblák legalját, itt röviden jobbra térünk, aztán már a szőlőkordonok között kapaszkodunk tovább és érjük el néhány perc alatt a töttöskáli templomromot. Bár még nem kapaszkodtunk sokat, de a romos templomtól is szép kilátás nyílik már a Káli-medencére és a távoli tanúhegyek csúcsaira.

A töttöskáli templomrom

Kilátás a templomromtól

A szőlőskertek közötti keréknyomokon indulunk tovább, néha szinte elveszik alólunk az út, de nyugodtan követhetjük a kék jelzéseket! Egy présház mellett eloldalazva ösvényre térünk, egy ideig követjük a szintező, enyhén ereszkedő csapást a kertek között, aztán egy benőtt kőkeresztnél jobbra térünk, és ismét kapaszkodni kezdünk. Néhány perc után keskeny, a hegyoldalban szintező földutat érünk, a túlsó oldalán megpillantjuk az Öreg-hegyi-kút épített forrásbarlangját. Jólesik inni az izzasztó kapaszkodás után a jéghideg forrásvízből!

Az Öreg-hegyi-kútnál

A keskeny aszfaltúton indulunk tovább északnyugat felé, aztán néhányszáz lépés után jobbra fordulva meredeken kapaszkodni kezdünk újra. Néhány emeletnyivel feljebb jobbra térve ismét szintezni kezdünk a hegyoldalban, de most már visszafelé haladva. A földút végén egy ösvényre térve ismét kapaszkodni kezdünk egy kis horhos alján futó kőgörgelékes gyalogúton, ezen kaptatunk fel a Fekete-hegy platójára.

Egy jól jelzett ponton jobbra kikapaszkodunk a horhosból, itt már a hegytető erdejében járunk, és néhány perces sétával elérjük a Fekete-hegy leszakadó déli peremén álló Eötvös kilátót. A faszerkezetes kilátó 2010-ben lett felújítva, tetőteraszáról az egész Káli-medence belátható.

Kilátás a Fekete-hegyről: A Badacsony és a Gulács...

...a Szent György-hegy és a Csobánc

A kilátót magunk mögött hagyva egy darabig még a lapos fennsík peremén ballagunk tovább, aztán meredeken leereszkedünk egy, a hegyoldalban szintező földútra. Ezen folytatjuk az utunkat, elhaladunk a Csere-kúthoz vezető kék forrás jelzésű ösvény kezdete mellett, aztán néhány száz méter után balra térve ismét kapaszkodni kezdünk a hegyoldalban. Ezután többször is ösvényt, földutat váltva végigtekergünk a Fekete-hegy oldalában, mezők, szőlőskertek, erdőfoltok között haladva (a jelzéseket fokozott figyelemmel keressük az elágazásokban!), nagyjából félórás út végén érkezünk meg Balatonhenyére egy földúton. Pecsételni a faluközpontban tudunk a kocsma-vegyesbolt párosban.