Telekessy Vendégház - Alsó-erdő - Ciszterci Apátság - Bélapátfalva, Cementgyár vm. TÚRALEÍRÁSSAL!

Telekessy Vendégház - Bélapátfalva, Cementgyár vm.
Telekessy Vendégház
Bélapátfalva, Cementgyár vm.
1 óra
2011-12-18 07:21:10

Térkép: Bükk turistatérkép 1:40000, Cartographia (29.) 2003
A szakasz fóruma: 23.sz. túra: Szarvaskõ - Putnok
Bélyegzőhelyek fórumai:  Telekessy eh., Bélapátfalva

A bejárás időpontja: 2011. május 9.
A leírás elkészült: 2011. november 17.

Telekessy Vendégház - Bélapátfalva

Pecsételés után térjünk vissza a Telekessy Vendégháztól a kéktúra útjára. Az útelágazás tisztásától délkelet felé indulunk tovább és megkerülünk egy kis völgyfőt. Újra északnak fordul az utunk, ösvényeken, keréknyomokon haladva végigoldalazunk a Bél-kő lábainál, de a fáktól nincs semmilyen kilátásunk a hegyre. Körülbelül húszperces menet végén keskeny aszfaltutat érünk, keresztezzük és alig kitaposott nyomokon indulunk tovább a ligetes erdőszegélyen. Néhány perc után érkezünk meg a Bél-kői ciszterci apátsághoz vezető köves útra. A kék jelzések egyenesen indulnak tovább, de érdemes egy rövid kitérőt tennünk balra a templomhoz és a romokhoz.

Az épségben fennmaradt román-gót stílusú apátsági templom

A szépen gondozott romkert tisztását elérve kinyílik a panoráma, feltűnik mögöttünk a Bél-kő bányászattal felsebzett oldala, előttünk a romokon túl az épségben megmaradt templom áll. A román-gótikus stílusban épült templom látogatásához belépőt kell váltanunk, de a romok között fakadó bővizű forrásból ingyen is megtölthetjük a kulcsainkat!

Az apátság romjai mögött feltűnik a Bél-kő

A romoktól továbbindulva rátérünk egy keskeny aszfaltútra és leereszkedünk rajta Bélapátfalvára. Egy idő után visszafordulva már kitárul előttünk a Bél-kő teljes panorámája, érdemes ebben is elgyönyörködni pár pillanat erejéig! Az 1908-ban alapított cementgyár számára bányászták a Bél-kő oldalában a nagyon tiszta, cementgyártásra alkalmas mészkövet, akkor alakították ki a kőfejtéssel a teraszos hegyoldalt. A gyárat a rendszerváltás után bezárták, a gyár és a kőfejtő közötti csillepályát felszámolták.

Az aszfaltútról jól látható a lebányászott oldalú Bél-kő

Lassan ereszkedve elérjük Bélapátfalva szélét és a hosszú, egyenes Apátság utcán jutunk el a települést átszelő 25-ös főúthoz. A jobb szélétől kissé távolabb, a domboldalban haladó járdára állunk rá, ezen érjük el pár perc alatt a vasúti kereszteződést. Előtte keskeny aszfaltút válik ki jobbra a főútból, arra indulnak tovább a kék jelzések is, de pecsételés miatt ki mell mennünk a Bélapátfalvi Cementgyár vasúti megállóba, ennek a peronján, egy villanyoszlopon találjuk a bélyegző dobozkáját.