Törökmező - Hét-vályus-forrás - Békás-rét - Korompai-erdő - Kóspallag - Kisinóci turistaház TÚRALEÍRÁSSAL!

Törökmező - Kisinóci turistaház
Törökmező
Kisinóci turistaház
Kinizsi TE
kunosgabor
2014-04-28 16:09:20

Térkép: Börzsöny turistatérkép 1:40000, Cartographia (5.) 2005.
A szakasz fóruma: 17.sz. túra: Nagymaros - Nógrád
Bélyegzőhelyek fórumai: Törökmezõi th., Kisinóci th.

A bejárás időpontja: 2011. február 21.
A leírás elkészült: 2011. szeptember 28.

Törökmező turistaház - Kisinóci turistaház

Továbbindulva megkerüljük a Törökmező turistaház épületét, elhaladunk a sportpálya mellett, aztán a ház mögött egy ösvényen ereszkedni kezdünk a Halastó völgyébe. Elhaladunk a Fehér-források és a Hét-vályú-források mellett, a végén már meglehetősen meredek lejtő végén érjük el a szűk völgy alját. Egy kis hídon keresztezzük az ott csobogó patakot aztán a túlsó parton a kék jelzések balra térnek, de ha kíváncsiak vagyunk a kis tóra, akkor jobbra kell indulnunk és pár lépés után a gátra felkapaszkodva már meg is pillantjuk a meredek dombok közé ékelődő kis vízfelületet.

A Halastó

A kék jelzésekhez visszatérve pár lépést még a völgy alján teszünk meg, aztán egy útelágazásban jobbra térve éppolyan meredeken, ahogy leereszkedtünk, kikapaszkodunk a völgyből. A fennsíkot elérve egy fiatal erdőben folytatódnak a keréknyomok, majd néhány perc után a fákat magunk mögött hagyva elérjük a Békás-rét déli peremét. A mező nyugati szélén magányos farm épület áll, ennek a bekerített telkét jobbról megkerüljük, aztán északnyugati irányban átvágunk a réten a keréknyomokat követve. Innen is szép a kilátás: előre tekintve mind közelebb látjuk a Nagy Hideg-hegyet, hátrafordulva a Visegrádi-hegység csúcsaira nyílik széles panoráma.

Kilátás a Békás-rétről a Börzsöny csúcsaira

Kilátás a Békás-rétről a Visegrádi-hegységre

A helyenként bizony a fűtengerbe belevesző nyomokon érjük el az erdősarkot, egy darabig az erdő szélét követik a gyenge nyomok, aztán a következő, belső erdősarkon bevezetnek a fák közé. Egy nagyon kellemes erdőjárás kezdődik itt: utunk gyakorlatilag szintet tartva és csak alig-alig kanyarogva vág át a Korompai-erdőn, még csak nem is hullámvasutazik, aztán nagyjából fél órás menet után egy enyhe lejtő végén beletorkollik a Kóspallagra vezető országútba. Ennek a szélén indulunk tovább és pár perc alatt elérjük az útelágazást. Balra, Márianosztra és Szob felé indul az egyik út, nekünk azonban jobbra kell térnünk, el kell haladnunk az útelágazás kis tisztásán álló pihenőpadok előtt és Kóspallag felé folytatjuk az utunkat.

Körülbelül nyolcvan-száz lépés után figyeljük az út bal oldalát, mert itt kezdődik az az ösvény, amin a kék jelzések levágják az út egyik kanyarját. Ha megtaláljuk a benőtt, nyáridőben kissé csalános ösvényt, egy kis dombra felkapaszkodva egy mezőre érünk ki Kóspallag határában. Átvágunk a réten, elhaladunk a focipálya mellett, aztán ráfordulunk Kóspallag főutcájára, a Kossuth Lajos utcára, ami tulajdonképpen a faluba vezető út folytatása. Végigballagunk a járdán, aztán az útelágazásban balra fordulunk, a széles Szent István útra. Felkutyagolunk az enyhe emelkedőjén a római katolikus templomig, aztán előtte az útelágazásban jobbra térünk.

Kóspallag római katolikus temploma

Elballagunk a templom előtt, aztán utána balra lefordulunk az aszfaltos útról a Kálvária utca földútjára. Ezen hagyjuk magunk mögött Kóspallagot, és indulunk neki a Kálváriához vezető kaptatónak. A stációk mellett végighaladva tíz perces menettel érünk fel a tető közelében álló keresztekhez. Visszapillantva innen már szép kilátás nyílik a magunk mögött hagyott falura.

Kóspallag - Kálvária

A keresztek mellett elhaladva a tetőn folytatjuk az utunkat, majd lassan nyugatnak fordulnak alattunk a keréknyomok és ereszkedünk pár métert. A következő útelágazásban élesen jobbra térünk, és ismét felkaptatunk a gerincre, majd a túlsó oldalán meredeken leereszkedünk a Ló-hegyi-patak völgyébe. Átlábalunk az erecskén és a túlsó partján rátérünk az ott haladó ösvényre.

Dzsindzsás, gazos rétek szélén vág át a gyalogösvény, a csalánnal és a vadszeder indákkal megküzdve érjük el nagyjából tíz perces út végén a Kóspallag feletti víkendházak, zártkertek szélét. Itt élesen balra törik az ösvény, végighalad a telkek szélén és pár perc alatt kiérünk a Kóspallagtól Nagyirtáspusztára vezető országútra. A kék jelzések jobbra indulnak el rajta, és pár lépés után elérjük a Kisinóci turistaház épületét. A kéktúra pecsétet a ház társalgójában kaphatjuk meg a bárpultnál. Érdemes itt leülni pár percre pihenni, hiszen a turistaház után kezdődik majd a Nagy Hideg-hegyre vezető hosszú, fárasztó kaptató!