Uppony - Szilas-tető - Koloska-tetői-földvár - Sajó-híd - Putnok TÚRALEÍRÁSSAL!

Uppony - Putnok
Uppony - Szilas-tető - Koloska-tetői-földvár - Sajó-híd - Putnok TÚRALEÍRÁSSAL!
Uppony
Putnok vá.
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-18 08:11:44

Térkép: A Bükk turistaatlasza 1:40000, Cartographia
A szakasz fóruma: 23.sz. túra: Szarvaskõ - Putnok
Bélyegzőhelyek fórumai:  Uppony, Putnok

A bejárás időpontja: 2011. május 11.
A leírás elkészült: 2011. november 29.

Uppony - Putnok

Pecsételés után visszatérünk a hídhoz, átkelünk rajta a patak északi oldalára és a Széchenyi telep rendezett utcáján folytatjuk az utunkat. Végigballagunk a hosszú utcán és a település végénél feltűnnek előttünk a szemben lévő domboldalban több szintben egymás felett futó pincebejáratok hosszú sorai. Jobbra térünk előttük, kiérünk a mezők közé, aztán a mezei utak elágazásában balra folytatjuk utunkat, északnyugat felé. Megkezdjük a kapaszkodást, tőlünk balra mezők húzódnak, az úttól jobbra bokorsor vonul pár méterre tőlünk.

Pincesorok a domboldalban Uppony határában

Egy elágazás után jobbra térve átvágunk egy erdősávon, még mindig folyamatosan emelkedve. Egyre meredekebbé válik a kaptató a kopár domboldalban, ha egy pillanatra megállunk kifújni magunkat és hátrafordulunk, már szép kilátás nyílik innen Upponyra és mögötte a szoros bejáratára. Tovább folytatódik a kaptató, már rég elhagyott kertek, szőlők között haladunk, aztán beérünk az erdőbe. Nagyjából háromnegyed órával a faluból való indulásunk után érünk fel a dombgerincre, a Szilas-tetőre. Keresztezzük az itt futó gerincutat, és egy ösvényen vágunk bele a túlsó oldal lejtőjébe.

Kilátás Upponyra a domboldalból

Egy-két percet törtetünk a dzsindzsában, aztán balról alánk fordul egy jó földút, az, amit a tetőn kereszteztünk, de tett egy hajtűkanyart az ereszkedése kezdetén. Rátérünk erre a jól kijárt, keményre taposott erdőgazdasági földútra, és egészen a domb aljáig ott sem hagyjuk! Vegyesen haladva erdőben és különböző korú irtásfoltok között nagyjából háromnegyed óra alatt érünk le kényelmes menettel a dombról a Sajómercséről Putnokra vezető országútra. Ráfordulunk, és jobbra, északkelet felé folytatjuk az utunkat rajta. Egy vasúti átjáróban keresztezzük az Eger és Bélapátfalva felől jövő vasútvonalat, és a bal oldalán ballagunk tovább. Pár kanyar után az országút befordul egy hosszú egyenesbe, előttünk, messze a távolban feltűnnek a Borsodi-dombság első vonulatai, tövükben meglátjuk Putnok templomtornyát.

Országúton Putnok felé

Végigmenetelünk minden árnyék nélkül a másfél kilométeres egyenesen, egy jobbkanyar után felkapaszkodunk a Sajó gátjára és egy hídon átkelünk a folyó felett. Elhaladunk a városszéli telephelyek mellett, egy kanyar után keresztezzük először az egri, aztán a miskolci vasúti vágányokat, aztán tovább követve az aszfaltutat kanyargósan megérkezünk az állomás előtti útelágazáshoz. A kék jelzések itt jobbra térnek, de mi balra fordulunk, átvágunk az állomásépület előtti terecskén és a pénztárban kérünk pecsételést a kéktúra igazoló füzetünkbe. Ezzel a pecsételéssel befejeztük a kéktúra Bükkön átvezető szakaszát.