2024. május 13., hétfő - Szervác, Imola

Zsadány - Kisvátyoni tanösvény - Csillaglaposi-erdő - Geszt

AK-213
Zsadány - Kisvátyoni tanösvény - Csillaglaposi-erdő - Geszt
Zsadányban ahol a jel eléri a mezőgyáni műutat Geszt felé menet
Geszten a horgásztó mellett, ahol a jel a földútra fordul
Alföldi Kéktúra
VidovenyeczZsolt
2011-03-02 18:45:22

Bevezető

Nagyon szép, nagyrészt erdős szakasz a Körös-Maros Nemzeti Parkban. A jelzés érinti a Kisvátyoni tanösvény egy szakaszát, és a Tisza család kriptáját. A tóparti kilátóból tiszta időben a Bihar hegység 1800 m-es csúcsai látszanak, meg persze a tó környékén élő madárrajok.

(A távolságadatot a turistautak.hu 2011 februári adatai alapján mértük. V.Zs.)

Zsadányban, a Mezőgyáni út és a Hámán Kató út keresztezésében ért véget az előző szakasz. É-ra van egy nagy, vasárnap is nyitva tartó bolt, a templom, illetve a faluközpont. A kék a másik irányba, D felé fordul. Átkelünk a Toprongyos-Korhány csatornán, majd nyílegyenesen vezet az út a házak között. Majdnem a falu szélén még van egy távolsági buszmegálló, ha valaki nagyon kicentizné a beérkezést Geszt felől...

Zsadányt elhagyva (0,6 km) marad az eddigi irányunk, a Mezőgyán felé menő aszfalton haladunk. Az útkanyarba érve földút keresztez (1,1 km): balra (K-nek) fordulunk, hogy a Toprongyos-Korhány kanyargós medre mellett haladjunk a jól járt földúton a közeli erdő felé. Az igazolófüzetben Tarrtanyának jelzett majorságot már rég széthordták (1,9 km), csak a balra menő útelágazás maradt (itt mi jobbra tartunk).

A fák között megyünk kanyarogva a Korhány partján. Még egy leágazás lesz, ami jobb felé vezet a Korhány zsilipjéhez, de ezt is kihagyjuk (2,4 km). Kiérünk a fák közül a szántóföldre, majd a parton menve elérjük a rossz állapotú aszfaltozott Kisvátyoni műutat (2,6 km).

Jobbra, (D-nek) fordulunk, az aszfalton megyünk egy kicsit. Az út két oldalát vastagon benőtték a bokrok. Jobbra öreg erdő kezdődne, balról pedig egy rét, amikor a Kisvátyoni tanösvényhez tartozó faoszlophoz érünk. A kék jel itt balra (K felé) fordul a rétre (3,0 km).

Ha ráérünk, érdemes egy összesen 1000 méteres kis kitérőt tenni a tanösvény elejéhez: menjünk tovább D-nek a műúton 250 m-t. Itt van a tanösvény eleje, ahonnan egy majd 100 m-es fahíd vezet át a mocsáron. Az erdő szélén, majd jobbra az erdőben folytatjuk. A nyiladék végén ismét jobbra, a nemrég kitisztított úton érünk vissza a műútra, a kék jelhez.

Folytassuk tehát a műútról balra térve a vizenyős réten (gyenge ösvényen). Innentől a kilátóig a kéktúra és a tanösvény útvonala azonos. A rét D-i oldalát egy kis árok zárja le, partját gát szegélyezi. Az ösvény ehhez a kisgáthoz közelít (3,2 km), majd e mellett, később pedig a gát tetején halad ÉK felé.

A gát környékén lassan a bokrok uralkodnak el. Itt balra törik az út, a gáttal együtt (4,0 km). Magasles mellett haladunk el, majd az elmúlt szakaszon többször érintett Toprongyos-Korhány csatornához érünk (4,1 km). Nem megyünk át a fahídon, hanem jobbra, a bokrokkal körbenőtt ösvényre fordulunk. Mindkét oldalt vízfolyás, sőt csapadékosabb időszakban D felé az egész rét víz alatt áll, nagyon sok vízimadárnak biztosítva búvóhelyet.

Még egy állomást mellőzünk a tanösvényen, majd kitisztul a gát, mielőtt elérjük a Begécsi halastórendszer töltését, rajta a fa kilátótoronnyal (4,7 km). A kilátóból nemcsak a védett tórendszer madarainak életét tanulmányozhatjuk, hanem tiszta időben a Bihar-hegység 1800 méteres csúcsai is látszanak.

A kilátótól DK felé (jobbra) indulunk a tórendszer töltésén (a tanösvény a másik irányba megy ki a Zadány-Biharugra műúthoz). A kanyargós töltést kisebb bokrok szegélyezik, jobbra a Kisvátyoni legelő mocsaras részei látszanak. Bő másfél km után egy kiágazó csatornánál zsiliphez érünk (6,5 km), jobbra előre erdő a közelben.

A zsilipnél letérünk a gátról és a gyenge földúton ehhez az erdősarokhoz megyünk D felé (6,7 km). A jártabb földút D felé megy tovább a Csillaglaposi erdő mellett, a kék viszont az erdő másik sarkán, balra fordulva (DK-nek, szinte a gáttal párhuzamosan) vezet egy füves, gyenge nyomon (jobbra az erdő). Innentől Geszt széléig nem változik a főirányunk.

Az erdő mellett haladva elérünk magasleshez (7,5 km), ahol az útelágazásban jobbról földút érkezik. Továbbra is DK-nek tartunk a földúton, elhagyjuk az erdőt, majd egy mezőn vágunk át a szemben látható erdősarok felé (8,0 km). Pár méteren át jobbról öreg tölgyek kísérnek, majd ismét egy réten kell keresztülhaladni.

Ez a Begécsi legelő, É felé kisebb erdősáv, illetve a távolban Biharugra sárga templomtornya látszik. (A szemből jövők tiszta időben a Komádi tévétorony csúcsát láthatják.) A vizenyős, szikes talajú mezőn az eddigi irányt tartva kell keresztülmenni a szemben lévő erdősarok és magasles felé (8,7 km). Útközben egy kis út ágazik le D felé.

Az erdő mellé érve fás-bokros részen megyünk keresztül, a szinte alig használt, traktorok által felszabdalt földúton. A bokros rész után (9,1 km) jobb lesz az út: balról-jobbról erdősáv, majd szántón haladunk át, jól járható földúton. A szántó túlvégén már látszik a geszti víztorony, előtte a temető néhány nagyobb fája: a Tisza-kripta környéke.

A szántón átmenve tehát ismét fák közé érünk (9,5 km), a földutat megint traktornyomok szabdalják. A jobb oldali nyárfáson a temető mellé érve (ahol a földút jobbra, D-nek ívelne) több jel is balra mutat (9,7 km): itt a keskeny, de tocsogós réten keresztül meg kell találni azt a gyalogösvényt, ami nagyjából az eddigi irányba eső öreg tölgyek felé vezet a geszti temetőbe. Ha megvan, az erdő által uralt temetőben alig 20 métert menve jobbra megy a jel.

Geszt felől a Tisza kripta előtt hagyjuk el a temetőt, majd a temető melletti megviselt földúton megyünk ÉK felé. Ezt az irányt tartjuk a továbbiakban is, a Csillaglaposi erdő sarkáig.

A geszti (ó)temetőben balra 30 méterre van a díszes Tisza-kripta, ahol a kiegyezés korának 3 jeles politikusa nyugszik (Geszt volt a Tisza-uradalom központja) (9,8 km). A kriptához tett kitérő után D-nek megyünk a szinte dzsungelhez hasonlító temetőben, keskeny ösvényen kanyarogva. Kiérünk a temető melletti betonjárdára (10,1 km), majd egy magányos háznál Geszt szélső, aszfaltozott utcájára (10,3 km).

Balra fordulunk, az aszfaltút a halastó mellé ér. A tó végében útelágazást találunk (10,6 km): az aszfaltos út (Szabadság utca) jobbra megy a falu főutcája felé, a kék jel balra fordul tovább Biharugra felé. Egyenesen (Zsadány felől érkezve) egy keskeny ösvényen közvetlenül a Tisza-kastély parkjához jutunk (+600 m), mellette az Arany János emlékházzal. Bélyegezni és vizet szedni semmiképp se felejtsünk el!