Zsíros-hegy - Kerek-hegy - Kovácsi-erdőföldek - Remete-hegy - Remete-szurdok - Máriaremete, kegytemplom - Nagy-rét - Hűvösvölgy TÚRALEÍRÁSSAL!

Zsíros-hegy - Budapest, Hűvösvölgy
Zsíros-hegyi turistaház romjai (Muflon itató)
Budapest, Hűvösvölgy, Gyermekvasút vá.
Természetvédelmi terület Természetvédelmi terület
2011-12-13 16:36:33

Térkép: Budai-hegység 1:30000, Cartographia (6.) 2005.
A szakasz fóruma: 13.sz. túra: Piliscsaba - Hûvösvölgy
Bélyegzőhelyek fórumai: Zsíroshegyi th., Hûvösvölgy, úttörõvasút

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 1.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 17.

Zsíros-hegy, Muflon Itató - Hűvösvölgy, Gyermekvasút végállomás

A Muflon Itatóban történt pecsételés után az erdei ösvényen folytatjuk az utunkat. Egy ideig még együtt halad a kék és sárga sáv jelzés, aztán a Kerek-hegyen a sárga balra tér, hogy leereszkedjen Budaligetre, pár perc múlva a kék pedig jobbra, hogy nekiinduljon a Remete-hegy felé vezető útnak. A keréknyomok és ösvények, amelyeken vegyesen haladunk, kényelmesen emelkedve, enyhén hullámvasutaznak végig a Kovácsi-erdőföldek oldalában, húsz-huszonöt perc alatt érjük el a szintén Budaligetre tartó kék kereszt jelzés leágazását.

Turistaút a Zsíros-hegyen

Kis kaptató végén érünk fel a Remete-hegy erdős tetejére, már ereszkedve keresztezünk egy széles nyiladékot, ahol több középfeszültségű távvezeték is halad, aztán egy-két percre visszatérve az erdőbe kijutunk a Remete-hegy meredeken leszakadó déli peremére. Itt kezdődik a Remete-szurdokba levezető nagyon meredek ereszkedés, de előtte érdemes kicsit körbepillantani a sziklák tetejéről, innen ugyanis nagyon szép a kilátás a Budai-hegység központi csúcsaira: a János-hegyre és a Nagy-Hárs-hegyre.

Kilátás a Remete-hegy pereméről a Remete-szurdokra

Az köves, sziklás ösvény meglehetősen meredeken ereszkedik le a hegyről, nagyon figyelmesen haladjunk, nézzünk mindig a lábunk alá! Néhány perc alatt elérjük az erdőt, de a lejtő még itt sem enyhül meg rögtön, csak lassan csökken az ösvény meredeksége. A völgy alján aztán átlábalunk az Ördög-árok patakon, és a túloldali sétányon indulunk tovább kelet felé. Kellemes séta végén, nagyjából negyed óra múlva érjük el azt az útra görgetett sziklatömböt, ami az autók elől zárja le a völgyet. Mert bizony itt beérünk a házak közé, az eddigi széles sétány is aszfaltburkolatot kap, ezen érjük el pár perc alatt a keresztező Ördögárok utcát.

Meredek ereszkedés a Remete-szurdokba

A Remete-szurdokban

Balra indulunk el rajta, felkaptatunk az emelkedőjén és megpillantjuk magunk előtt a máriaremetei kegytemplom tornyát. Balra fordulunk a Kerékhegyi utcára, onnan egy jobbkanyarral a Hímes utcára. Ezen érjük el végül a templom parkját, amin egy jobbra induló sétányon vágunk át. Elhaladunk a templom kapuja előtt, majd a park túlsó végén ismét beérünk a családi házak közé.

A máriaremetei kegytemplom

Sarkos jobb-bal fordulókkal ereszkedünk le a Zsíroshegyi útra a keskeny utcákon, ezen folytatjuk az utunkat. Végigmegyünk a majd’ másfél kilométeres utcán és a végén, a Náncsi néni vendéglőjénél rátérünk a forgalmas Nagyrét utcára. Ennek a baloldali járdáján haladva már pár perc alatt elérjük a Nagy-rétre vezető kikövezett sétány kezdetét.

A fák között átvágva kiérünk a füves mező szélére és a sétányt követve a bal oldalában indulunk tovább. Innen nagyon szép a rálátás a rét túlsó szélén emelkedő Nagy-Hárs-hegyre, még a tetején álló kilátót is láthatjuk! Sétányok elágazásához érünk, itt balra kell térnünk a rendszerváltás előtt Munkásmozgalmi sétánynak nevezett széles, kavicsos útra. Akkoriban még több emlékmű is állt az út szélén, most már csak telegraffitizett maradványaik láthatóak. Az út átvág a Fazakas-hegy széles hátán, már lejtmenetben keresztezi egy 120 kV-os távvezeték nyiladékát, amin keresztül szép a kilátás a Hármashatár-hegy felé, aztán a lejtő végén elérjük a Gyermekvasút hűvösvölgyi végállomását.

A Munkásmozgalmi sétányon

Kilátás a Hármashatár-hegy felé

Egy gyalogos aluljárón keresztezzük a vasútállomást és a fűtőházat összekötő vágányt, aztán a sétányok kereszteződésében letérünk a kék sáv jelzések útjáról és jobbra elsétálunk a vasútállomás épületéhez. Pecsétet fenn a peronon kaphatunk az igazolófüzetünkbe. Van kéktúra bélyegző a peronról nyíló kis múzeumban és a jegypénztárban is. Ha tudjuk, kérjük el a bélyegzőt a vasutas gyerekektől és magunk bélyegezzünk, mert ők puszta szorgalomból olyan tintásan és olyan ügybuzgalommal szoktak pecsételni, hogy sokszor csak egy kék pacni lesz a lenyomat a füzetünkben!

A Gyermekvasút fűtőháza és a pihenő szerelvények