Galyatető - parkoló - Galya-csurgó - Károly-vágás - Nyírjes-bérc - Nyírjesi erdészház

Galyatető - Nyírjesi erdészház
Galyatető
Nyírjesi erdészház
2011-12-17 07:14:42

Térkép: Mátra turistatérkép 1:40000, Cartographia (14.) 2008.
A szakasz fóruma: 20.sz. túra: Mátraverebély - Mátraháza
Bélyegzőhelyek fórumai:  Galyatetõ, Nyírjesi eh.

A bejárás időpontja: 2011. március 26.
A leírás elkészült: 2011. október 23.

Galyatető - Nyírjesi erdészház

Ha a továbbindulás mellett döntünk, északkelet felé sétáljunk le a galyatetői nagy parkolóból a pár méterrel mélyebben lévő alsó parkolóba, ezen átvágva kell megtalálnunk azt az észak-északkelet felé induló keskeny ösvényt, amin a kéktúra is halad. Meredeken ereszkedni kezdünk rajta, és néhány perc után gyalogutunk beletorkollik egy gidres-gödrös, esős időben nagyon sáros, szintező földútba. Jobbra indulunk el rajta és a fák közül kiérve balra, a távolban megpillantjuk a Kékestetőt, a tetején a TV-adó tornyával. Messze vagyunk még tőle, de érdemes alaposan megnézni, mert oda vezet a továbbiakban az utunk!

Kilátás a még távoli Kékestetőre

Nagyjából 300-400 lépés után érjük el a földúton azt a pontot, ahol balra, ösvényre térve folytatjuk az ereszkedést, közvetlenül a Galya-csurgó forrása előtt. Egy kisebb réten átvágva ismét beérünk ez erdőbe, egy fiatalosban kanyarog egy ideig az utunk, aztán kiérünk a galyatetői országútra. Keresztezzük az aszfaltcsíkot és egy nagyon jó, keményre járt, szinte teljesen sima földúton folytatjuk a túrát. Folyamatosan, de nem túl erősen ereszkedve haladunk, a túrának ezen a szakaszán tempósan lehet menni! Egy idő után egy oszlopcsarnokszerű fenyvesbe érünk, majd magunk mögött hagyva az erdőt egy irtásfolt peremén ballagunk tovább.

Fenyvesen vág keresztül a keményre taposott földút

Egy gerincen, a Nyírjes-bérc tetején vezet hullámvasutazva az itt már kátyúsabb földút, egy idő után a jobb oldalon is elfogy az erdő és lassan elérjük azt a pontot, ahonnan ismét nagyon szép kilátás nyílik a most már valamennyivel közelebbi Kékestetőre. Előttünk meredeken leszakad a hegyoldal, a földút pedig leszalad rajta az irtásfolton keresztül a völgybe. A lejtő vége felé házakat pillantunk meg az utunk bal oldalán: először egy már kissé romos vadászház mellett baktatunk el, a következő épület bekerített telkének kertkapuján pillantjuk meg a kéktúra bélyegző dobozkáját. Elértük tehát a Nyírjesi erdészházat! Pecsételünk az igazoló füzetünkbe és továbbindulunk.

Kilátás a már jóval közelebbi Kékesre a Nyírjes-bércről

A kéktúra pecsét dobozkáját a Nyírjesi erdészház kertkapuján találjuk