Mátraszentistván - Mátraszentlászló - sípálya - Piszkés-tető, Csillagvizsgáló - Lengyendi-galya - Galya-tető - Péter-hegyese, kilátó - Galyatető, Nagyszálló TÚRALEÍRÁSSAL!

Mátraszentistván - Galyatető
Mátraszentistván
Galyatető, Nagyszálló
2011-12-17 07:10:15

Térkép: Mátra turistatérkép 1:40000, Cartographia (14.) 2008.
A szakasz fóruma: 20.sz. túra: Mátraverebély - Mátraháza
Bélyegzőhelyek fórumai:  Mátraszentistván, Galyatetõ

A bejárás időpontja: 2011. március 26.
A leírás elkészült: 2011. október 23.

Mátraszentistván - Galyatető

Mátraszentistván központjából továbbindulva a meredek Petőfi Sándor utcán kapaszkodunk tovább, ezen a keskeny aszfaltcsíkon érjük el az országutat. Keresztezzük, majd a túlsó oldalán folytatódik az emelkedő. Hamarosan ismét házak közé érkezünk, most már Mátraszentlászlón járunk. Jobbra ráfordulunk a Kossuth Lajos utcára, ezen érjük el a falu felvégén a buszforduló terecskéjét. Átvágunk rajta, tovább ballagunk az úton, de talán száz lépés után jobbra letérünk róla egy földútra.

Fás, ligetes területen folytatódik a hegymászás, megkerülünk egy sorompót, átvágunk egy sípályán, majd nagyjából ezer lépés után a gyalogúttól jobbra egy is tisztás nyílik. Érdemes kisétálni oda, mert nagyon szép kilátás nyílik onnan nyugat felé, tiszta idő esetén a Tepke-gerinc is feltűnik a távolban. Folytatva az utunkat az emelkedés csak nem akar véget érni, még mindig felfelé vezet az utunk! Elhaladunk a Piszkés-kút foglalata mellett, elérjük az erdőt, egy középfeszültségű távvezeték nyiladékában vezet a gyalogút, mellettünk balról kerítés húzódik. Egy végső kapaszkodóval elérjük a gerincet, a kerítésen egy kapu nyílik, mellette tábla jelzi, hogy ez a Piszkéstetői Csillagvizsgáló bejárata.

Kilátás a rétről a távoli Tepke-gerinc felé

Keresztezzük a csillagvizsgálóba vezető aszfaltutat, aztán a kerítés mentén folytatjuk az utunkat, most már végre szintezve. Ha bal felé tekingetünk a kerítés felett, akkor a fák között megpillanthatjuk a csillagvizsgáló kupolás épületeit. Errefelé már szinte sétányszerűen kiszélesedik az utunk, továbbra is a középfeszültségű távvezetéket követve átlendülünk egy kis nyereg horpadásán a következő csúcsra, a Lengyeldi-galya tetejére. A csillagvizsgáló óta már velünk tartó piros sáv jelzés mellé betársul a sárga sáv jelzés is, a kék jelzés ezekkel együtt érkezik meg Galyatetőre, a lakóövezet szélére.

Elértük Galyatető lakóövezetének szélét

Elhaladunk a Magyar Sí Szövetség által emelt székely kapu mellett, aztán az elágazásban balra rátérünk a Galya-tető oldalában kapaszkodó aszfaltútra. Egy darabig ezen haladunk, aztán ösvényen folytatjuk az utunkat már ismét az erdőben. Nagyjából a gerincet követve érjük el a Péter-hegyese 960 méter magas csúcsán álló kilátót. A tetőteraszról szép a kilátás a környékre, bár a magas fák több irányban is korlátozzák a kitekintést. A kilátóból az ajtajától induló kövezett sétányon ereszkedünk le a kék jelzéseket követve a Nagyszálló parkolójába.

Kilátó a Péter-hegyesének tetején

A kéktúra bélyegzőt a sétány végén, egy villanyoszlopon találjuk a szokásos dobozkájában, de lehet pecsételni a szálloda recepcióján, és a parkolóval szemközti büfé- és vendéglősoron több vendéglátó-ipari egységben is. Érdemes itt egy hosszabb pihenőt tartani, mert hosszú és nehéz kapaszkodáson vagyunk túl. Szép idő esetén üljünk ki a büfék előtti teraszra a fa asztalokhoz, hidegben, rossz idő esetén inkább húzódjunk be valamelyik büfébe, vendéglőbe.