Városlőd-Kislőd vá. - Városlőd - sportpálya - 8-as út aluljáró - Erzsébetmajor - Hosszú-földek - Vámos-patak - Régi vasút - Erdei pihenő - Vadászház - Jáger-rét - (Németbánya) TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-081 I.8/1
Városlőd-Kislőd - Németbánya
Városlőd-Kislőd vá.
Németbánya széle, Jáger-rét
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2011-12-01 17:53:46

Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 8.sz. túra: Városlõd - Zirc
Bélyegzőhelyek fórumai: Városlõd-Kislõd, Németbánya

A bejárás időpontja: 2010. október 15.
A leírás elkészült: 2011. július 24.

Városlőd-Kislőd vasútállomás - Németbánya

Városlőd - A háború után kitelepített svábok emlékműve

Pecsételés után továbbindulunk a vasútállomásról az aszfaltúton Városlőd irányába, hamarosan el is érjük a szélső házakat. A hosszú Pille utcán, majd a Kossuth utcára ráfordulva érjük el a faluközpontban a templomot. Továbbindulva a német nemzetiségi tájháznál fordulunk jobbra, egy öreg kőhídon átballagunk a Torna-patak felett és egy aluljárón a vasút alatt, majd balra, a Hölgykő utcára térve az utolsó házak után átkelünk a 8-as főút alatt is egy másik aluljáróban.

Városlőd - Német nemzetiségi tájház

Az aluljáró túlsó oldalán felkapaszkodunk a Csehbánya felé induló aszfaltútra, azon megyünk tovább. Az Erzsébetmajor épületeit elhagyva már rövid időn belül harmadszor is keresztezzünk a Székesfehérvár – Szombathely vasúti fővonalat, most egy hídon, és rögtön utána le is térünk balra az aszfaltútról. Jobb felé a Hölgykő várához vezető kék rom jelzések indulnak innen, a híd végétől.

A Torna-patakot tápláló egyik kis névtelen erecske völgyébe ereszkedünk le, aztán már ismét kapaszkodva kecskebogyós rétre érkezünk ki. Itt teljesen eltűnnek a kék jelzések és az eddigi ösvényünk is, utunk során legegyszerűbb, ha a mezőn végighaladó távvezeték nyomvonalát követjük. Nagyjából másfél kilométeres gyaloglás után fenn a tetőn keressük az erdőbe való betérést, ami egy erdőbeszögellésnél található.

Visszapillantás a rétről Városlőd völgyére

Erdei útra térve leereszkedünk a Torna-patak völgyébe, átlábalunk rajta és a völgy alján kanyargó patakot követve indulunk tovább a gyalogúton. Elhagyjuk a kék kereszt jelzés Csehbányára induló letérését, aztán hamarosan megpillantjuk magunk előtt egy dzsindzsás rét túloldalán a már régen felszámolt Városlőd-Királykapu-Franciavágás keskeny nyomtávú vasút töltését. Felkapaszkodunk rá és jobbra, észak felé indulunk el rajta.

A Torna-patak völgyében

A régi vasút töltésén

A vasúti nyomvonal kényelmesen kanyarogva és csak alig-alig emelkedve vezet végig a Vámos-patak völgyén, végig erdőben haladva, a kisebb oldalvölgyeket töltéseken keresztezve, a dombhátakon pedig bevágásokban átkelve. Igazán kellemes, mintegy háromnegyed órás út végén érkezünk fel a lapos dombgerincre, és egy erdei pihenőhely asztalai és esővédő házikója mellett keresztezzük a bauxitszállító utat. Röviden rátérünk az innen észak felé induló földútra, aztán letérve róla tőle balra folytatjuk az utunkat egy ösvényen. Kis patak völgyébe ereszkedünk le, ezt keresztezi többször is az utunk. Körülbelül húszperces menettel érjük el a vadászház bekerített telkét, utána rátérünk arra a murvás útra, ami fenn a bauxitszállító útnál kezdődött.

Ereszkedés a nevenincs patakocska völgyében

Az enyhén lejtő földút végigkanyarog a völgy alján a Jáger-rét mentén, aztán bő kilométer után a kék jelzések jobbra letérnek erről az útról és egy ösvényen meredeken kapaszkodni kezdenek a hegyoldalban, de aki bélyegezni szeretne a kéktúra füzetébe, annak tovább kell mennie az úton, amíg az egy éles balkanyar után eléri Németbánya szélső házait. A legelső ház melletti köszöntő táblán található a kéktúra pecsét a szokásos kis kék-fehérre festett dobozában. Bélyegzés után visszatérünk a kék jelzés leágazásába.