Csőszpuszta - Galamb-berek - Hamuház (Csikling vár) - Tűzköves-völgy - Tűzköves-árok - védett geológiai feltárás - Erdei szentély - Kisgyónbánya, bányászemlékmű - Kisgyón TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-094 I.9/4
Csőszpuszta - Kisgyón
Csőszpuszta, Alba Regia barlangkutató állomás
Kisgyón, Természetbarát Telep
Fejér Megyei Természetbarát Szövetség
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2011-07-26 06:58:59

Térkép: Keleti-Bakony (Palotai-Bakony) 1:40000, Tájoló Bt. 2002.
Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 9.sz. túra: Zirc - Bodajk, Csókakõ vm.
Bélyegzőhelyek fórumai: Csőszpuszta, Kisgyón

A bejárás időpontja: 2011. február 20.
A leírás elkészült: 2011. július 24.

Csőszpuszta - Kisgyón

Visszatérünk az Alba Regia Barlangkutató Állomáson megejtett pecsételés után a kéktúra útvonalára, az aszfaltút keresztezése után már jól kijárt földúton megyünk tovább. Rövid erdei szakasz után a mezők szélén, az erdőhatáron ballagunk egy ideig, később irtásfoltokat keresztezünk és félórás út végén érkezünk meg az útelágazásban álló Hamuházhoz

Irtásfoltokon keresztül

Az épület eredetileg vadászháznak épült, de kulcsosházként is működött egy ideig. Itt pihenhetünk egy sort az épület előtti pihenőpadokon, és rövid kitérőt tehetünk az alig néhány száz méterre lévő Csikling-vár már csak éppen látható romjaihoz is a kék rom jelzéseket követve.

A Hamuház

A Hamuháznál széles, kavicsos földút fordul alánk, de erről szinte rögtön jobbra, ösvényre térünk, ezen vágjuk le a murvás út kanyarját, aztán rátérve az útra azon ballagunk egy keveset, erről pedig balra, keréknyomokra fordulunk. Dzsindzsás rétre érünk ki pár lépés után, a jobb oldalán haladva ismét belépünk az erdőbe. Lassan elérjük a Tűzköves-árkot, a bal oldalán ereszkedik lefelé a kéktúra gyalogösvénye. Később az árkot elhagyva kiérünk az erdőből egy hatalmas irtásfolt felső peremére, innen kitűnő panoráma nyílik az alacsony dombgerincek felett a még távoli Vértes vonulatára. Messzelátóval még Csókakő vára is felfedezhető a távoli hegyoldalban.

A Tűzköves-árok

Leereszkedünk a korábban otthagyott erdei földút hajtűkanyarjába, éppen csak pár méter erejéig rátérve az útra, aztán ismét lefordulunk róla és tovább ereszkedünk a hajdani irtáson növekvő kefe sűrűségű erdőn keresztül. A fák közé beérve hamarosan megpillantjuk az Erdei szentély fakeresztjét és az előtte ívesen sorakozó egyszerű farönk-padokat.

Az Erdei szentély

Innen már pár lépéssel elérjük a völgyben futó erdei utat és balra indulunk el rajta. Talán kilométernyi gyaloglás után egy kis elhanyagolt park tisztásán megpillantjuk a bányász emlékművet, és további kilométeres út végén érjük el a Kisgyóni Természetbarát Telepet. Elágazásba érünk: a kéktúra itt jobbra tér egy földútra, de az igazoló füzetbe ragasztható kis nyalókákat egyenesen továbbindulva a legelső jobb oldali házban, a Gyöngyvirág kulcsosházban találjuk, a teraszán lévő villanyóra szekrényénél.