Kisgyón - Dóra-hegy - Köves-domb - Eszenyi-rét - Csernyei-dűlú - Burok-part - Kisházi-páskom - Páskum-dűlő - Bakonykúti TÚRALEÍRÁSSAL!

Kisgyón - Bakonykúti
Kisgyón, Természetbarát Telep
Bakonykúti, autóbusz forduló
2011-07-26 12:30:16

Térkép: Keleti-Bakony (Palotai-Bakony) 1:40000, Tájoló Bt. 2002.
Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 9.sz. túra: Zirc - Bodajk, Csókakõ vm.
Bélyegzőhelyek fórumai: Kisgyón, Bakonykúti

A bejárás időpontja: 2011. február 20.
A leírás elkészült: 2011. július 24.

Kisgyón - Bakonykúti

A Kisgyóni Természetbarát Telepről továbbindulva ismét dombra kapaszkodunk fel: először egy ösvényen, később földutakon haladva az erdőben és különböző korú irtásfoltok között megmásszuk a Dóra-hegyet, majd a fennsíkszerű tetőn folytatjuk az utat, már alig-alig emelkedve. Egy idő után magunk mögött hagyjuk az erdőt, a Köves-dombon az erdőhatáron halad a földutunk, balra, észak felé széles kilátás nyílik a mezőkön keresztül. Sajnos innen a kék jelzések meglehetősen megritkulnak, így nagyrészt a térképünkre kell hagyatkoznunk.

A Köves-domb keréknyomain

Eddigi keréknyomaink beletorkollanak egy keresztező földútba, itt jobbra, délkelet felé indulunk tovább egy széles nyiladék füves rétjén. Később átvágunk egy erdőfolton, közben keresztezi utunkat egy középfeszültségű távvezeték, majd baloldalon feltűnnek a Csernyei-dűlő megművelt földjei, a távolban Isztimér templomtornyát lehet látni. Ötszáz métert megtéve már jobb oldalon is elmaradnak mögöttünk a fák, aztán az erdősaroktól talán négyszáz lépésnyire keréknyomok ágaznak ki jobbra a földútból.

A mezőkön túl feltűnik a távoli Isztimér

Ezekre térünk rá, ismét keresztezzük az imént már látott távvezetéket, utána nem sokkal balra, egy másik földútra fordulunk. Ezen az úton haladva körülbelül kilométeres menettel érjük el azt a pontot, ahol jobbra, ösvényre kell fordulnunk. Itt csatlakozik utunkba a piros jelzés. Fiatal, telepített fekete fenyvesbe térünk be, egy balkanyar után a fák között átpillantva látjuk, hogy jobb oldalon egy széles és mély völgy társult mellénk. Ez a Burok-völgy, főága 10 km hosszú, és egy geológiai törésvonal mentén alakult ki. Geológiai és botanikai különlegességei miatt természetvédelmi terület.

A Burok-völgy peremén halad a kéktúra ösvénye

Utunk nem ereszkedik le a völgybe, a keleti peremén haladunk vagy két kilométernyit a keskeny gyalogúton. Egy ponton a piros jelzés jobbra fordulva kiválik az utunkból és lekígyózik a völgybe, innen a kék jelzés viszont eltávolodik onnan. Egy réten keréknyomokra térünk, azokon vágunk át a Kisházi-páskom fás, ligetes fennsíkján. Egy idő után ismét kiérünk a mezőkre, és a Páskumi-dűlő túlfelén megpillantjuk magunk előtt Bakonykútit. Földúton ereszkedünk le a dombról a falu szélére, ott ráfordulunk a széles Szabadság utcára, ezen érjük el a faluközpontban a templomot, közben megcsodálhatjuk a szépen felújított parasztházakat és az út szélén álló faszobrokat. A központban, a templom alatt, a buszforduló tájékoztató tábláján egy kis fadoboz található, abban van a kéktúra bélyegző.

Egy remete faszobra a fogadóbizottság Bakonykútiban