Fehérvárcsurgó, Becsali büfé - Kövecses-hegy - kilátóhely - műút - Pisztrángos-tó - Ádám-Éva fa - Gaja-szurdok - Varjúvár - kilátóhely - sípálya - Bodajk - Fenyő bisztró - Csókakő vm. TÚRALEÍRÁSSAL!

Fehérvárcsurgó - Csókakő vm.
Fehérvárcsurgó, Becsali büfé
Csókakő vm.
Fejér Megyei Természetbarát Szövetség
2011-12-01 18:49:53

Térkép: Keleti-Bakony (Palotai-Bakony) 1:40000, Tájoló Bt. 2002.
Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 9.sz. túra: Zirc - Bodajk, Csókakõ vm.
Bélyegzőhelyek fórumai: Fehérvárcsurgó, Bodajk

A bejárás időpontja: 2011. február 21.
A leírás elkészült: 2011. július 24.

Fehérvárcsurgó - Bodajk

Becsali büfé után rátérünk a Fehérvárcsurgói-víztároló zsombékos déli végét megkerülő aszfaltútra, ezen haladunk egy darabig. Ott, ahol meglátjuk az úttól balra kezdődő gátat, forduljunk le az aszfaltútról és a gát koronáján induljunk tovább a keréknyomokon, a jelzések a gát falu felé eső oldalán lévő fákon sorjáznak. A Gaja vizét leeresztő zsilip után eltávolodunk a tótól, a földúton lassan elérjük a szélső házakat, de balra pillantva a vízfelület mindig látótérben marad. Keresztezzük az országutat, aztán betérünk az üdülőtelep házai között vezető utcára.

Tóparti csendélet.

Egyre magasabbra kapaszkodunk a Kövecses-hegy oldalában és húszperces túrával elérjük a legfelső házakat. Megkerüljük a szélső telkeket, aztán már ösvényen felkapaszkodunk az Öreg-hegy tetejére. Az ösvény melletti kilátópontról letekintve szinte a teljes víztárolót láthatjuk, a távolban a tó túlsó partján még a zárógát is feltűnik, amin vagy másfél órája ballaghattunk végig. Továbbindulva meredeken leereszkedünk az Öreg-hegy oldalában és hamarosan elérjük a tavat megkerülő műutat. 2-300 métert a szélén teszünk meg, aztán megpillantjuk a jobb oldalon a Gaja-völgyi tájcentrum kerítését.

A Gaján keresztben fekvő Ádám-Éva fa mellett is elvisz az utunk

Az aszfaltról letérve és egy murvás parkolón átvágva érünk el egy kis kertkaput. Belépünk rajta a tájcentrum területére és keréknyomokon indulunk tovább, aztán néhány perces menettel kis mesterséges tavacskához - a Pisztrángos-tóhoz - érkezünk, amit a Gaja felduzzasztásával hoztak létre. Elhagyjuk a vízparton álló pihenőházikót, és az egyre szűkebb völgyben folytatjuk az utunkat. Egy fahídon átkelünk a patak felett és egy szinte már sétányszerűen széles, keményre taposott gyalogúton indulunk tovább, egyre követve a kanyargós Gaját, vagyis azt a patakot, amit még Jásd után hagyunk el. A víz csobogva szalad mellettünk a medrében, a partján álló fák árnyékba borítják az egész völgyet. Álló és kidőlt ősfák között haladunk végig a szélesre járt gyalogúton, alig győzünk betelni a látvánnyal.

A Gaja-patak

A Bakony ezzel a szép völggyel búcsúzik a kéktúrától, hiszen lassan elérjük a völgy végét és egy újabb kerítésen átmászva már egy keskeny aszfaltcsíkon érjük el a Varjúvárat, amit aztán megkerülve meredeken kikapaszkodunk a Gaja völgyéből. A hegyoldalban aztán újabb kerítésmászások következnek, mert egy-két percre még visszatérünk a tájcentrum területére, közben az ösvény melletti kilátópontokról visszatekinthetünk a Gaja völgyére. Lassan, egyre enyhébben emelkedve elérjük a dombgerincet, itt egy végső kerítésmászás után kiérünk a Bodajk feletti sípálya felső végére.

Bodajk és a Vértes látképe a sípálya tetejéről

Hirtelen kinyílik előttünk a panoráma: alattunk terül el Bodajk, mögötte a széles Móri-árok síksága nyújtózik, a túlsó oldalán pedig a Vértes vonulatára nyílik kilátás. Érdemes pár percre leülni a fűbe és gyönyörködni a látványban! Innen már néhány perc alatt elérhetjük egyre ereszkedve Bodajk szélső házait. A falu szélén rátérünk a Vásártér utcára, ezen pedig kiérünk a széles Dózsa György utcára. Ezen érjük el a központot, ahol az útelágazásban álló Fenyő büfé faházában találjuk a kéktúra egyik bélyegzőjét. Továbbindulva a kanyargós Petőfi Sándor utcán hamarosan kiérünk Bodajkról és megpillantuk magunk előtt a vasúti átjárók jelzőfényeit. Először a Balinkára tartó iparvágányt keresztezzük, néhány lépés után érkezünk a Komárom és Székesfehérvár közötti vasútvonal átjárójához. Jobbra fordulva érhetjük el a peront, a sinek túloldalán, a peronnal szemközt található a kéktúra bélyegző dobozkája egy villanyoszlopra szerelve.