2024. május 02., csütörtök - Zsigmond

Kab-hegyi erdészház - D-nyiladék - Tönkölyös-víznyelő - régi vasút - Úrkút TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-072 I.7/2
Kab-hegy - Úrkút
Kab-hegy
Úrkút
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2011-12-01 17:44:13

Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 7.sz. túra: Nagyvázsony - Városlõd
Bélyegzőhelyek fórumai:   Kabhegy eh., Úrkút

A bejárás ideje: 2010. október 14.
A leírás elkészült: 2011. július 19.

Kab-hegyi erdészház - Úrkút

Pecsételés után továbbindulunk a Kab-hegyi erdészháztól a széles D-nyiladékban egyenesen és egyenletesen ereszkedő keskeny aszfaltúton, és vagy másfél kilométert haladva rajta keresztezzük a 7. nyiladékot és elérkezünk a 6. nyiladékhoz. Itt magunk mögött hagyva a kopott aszfaltutat balra térünk a gazos, benőtt aljú, kissé dagonyás nyiladék alján kanyargó csapásra, és törtetünk benne vagy ezerlépésnyit, mire ismét kijutunk az erdei aszfaltútra, ami ezt a távot egy kisebb kerülővel tette meg!

A D-nyiladék keskeny aszfaltútján

Egy erdészeti sorompónál ismét rátérünk az útra, ami itt már nem egyenes, hanem kanyarogva halad az erdőben. Nagyjából tízperces menettel érjük el irtásfoltok között haladva azt a pontot, ahol le kell térnünk róla, hogy a már rég felszámolt erdei kisvasút pályáján haladjunk tovább. A letérési pont nem található meg könnyen, főleg vegetációs időszakban takarják el az útmenti fák, bokrok a keskeny ösvény bejáratát.

Jobbra ráfordulunk az erdőben haladó nyomvonalra és 3-400 métert teszünk meg rajta, közben jobb oldalon elmarad melettünk a Tönkölyös-víznyelő barlangja. Egy keresztező kerítésnél tér le az ott már magas töltésről a csapás, a gyalogút egy ideig kanyarogva követi a kerítést, aztán egy zárt kapu melletti létrán átkelünk a kerítésen. Egy régi irtásfolt helyén növő fiataloson vágnak át a keréknyomok, kétoldalt kefesűrűségű erdő szegélyezi az utat, aztán a túlsó kapu melletti létrán is átkelve kiérünk az Úrkút melletti mezőkre.

A felszámolt kisvasút töltésén halad a csapás

A keréknyomok belefutnak egy erdőszéli földútba, ezen érjük el Úrkút határát a község névadó kútjánál. Továbbindulva rátérünk a falu főutcájára, a Rákóczi Ferenc útra, ezen indulunk el a központ felé. Még a falu közepe előtt a kéktúra jobbra letér innen a Névtelen utcába, de ha bélyegezni akarunk, még tovább kell ballagnunk pár lépést a pici Kék Túra vendéglőig. A kéktúra bélyegzőt a vendéglőben kell kérnünk a pultnál.