Nagyvázsony, Kinizsi vár - Zuggótanya - Sonkolyos-árok - Bogárdi - H-nyiladék - 6. nyiladék - Jánoskereszti út - Kab-hegy - Kab-hegyi erdészház TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-071 I.7/1
Nagyvázsony - Kab-hegy
Nagyvázsony, Kinizsi-vár
Kab-hegy
330m (oda)
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2014-10-09 21:15:19

Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 7.sz. túra: Nagyvázsony - Városlõd
Bélyegzőhelyek fórumai:  Nagyvázsony, Kabhegy eh.

A bejárás időpontja: 2010. október 14.
A leírás elkészült: 2011. július 19.

Nagyvázsony - Kab-hegyi erdészház

A Bakonyon átvezető túránkat Nagyvázsonyban kezdjük, pecsételünk a kéktúra igazoló füzeteinkbe Vázsonykő vára mellett a pénztár kis faházánál (a fémbélyegző kívül van a támfalra szerelt dobozkában, a gumibélyegzőt a pénztárostól kell elkérni), aztán lesétálunk a romok melletti gyalogúton a vár alatt futó Varga utcára. Balra indulunk el rajta, néhány lépés után elmaradnak a házak, aztán az elágazásban jobbra térve leereszkedünk a Vázsonyi-Séd-patak völgyébe. Elhaladunk a lepusztult malomépület mellett, keresztezzük a patakot egy hídon, aztán enyhe kaptatón érjük el az Új utca keskeny aszfaltcsíkját. Balra térünk rajta és folytatva a kapaszkodást néhány perc alatt kiérünk a Tapolcára vezető országúthoz.

Nagyvázsony - Vázsonykő vára

Balra indulunk el a forgalmas főút szélén, lassan magunk mögött hagyjuk az út jobb oldalán álló Zuggótanya épületeit, aztán a Tapolca és Sümeg távolságát jelző táblánál jobbra ráfordulunk egy széles földútra. Az út a talán 500 méterre lévő vízműtelephez vezet és befordul a kapuján, mi egyenesen indulunk tovább az itt kezdődő keréknyomokon. Rétek, ligetes erdőfoltok között emelkedik enyhén kanyarogva az utunk, jobb oldalon a Sonkolyos-árok sekély völgye kíséri a keréknyomokat, aztán egy idő után elérjük a Kab-hegy lábánál húzódó széles mezőket.

Mezőkön keresztül - Előttünk a Kab-hegy

Előttünk a távolban feltűnik az ebből az irányból nézve szabályos kúp formájú Kab-hegy a tetején a magasabb TV-, és az alacsonyabb rádió adótoronnyal, mi is arra vesszük az irányt a következetesen észak-északnyugat felé tartó keréknyomokon. Átvágunk a mezőségen, egy keresztező földútnál egy gyors jobb-bal kanyarkombinációval átkerülünk egy bokorsor túlsó oldalára, így érjük el egy már messziről látható erdősarkon a fákat. Egy ideig még az erdőhatáron folytatjuk az utunkat, aztán egy belső erdősarkon végre belépünk a fák közé, a Bogárdi nevű erdőrészbe.

Itt nem egyenesen haladunk tovább a kínálkozó nyiladékon, hanem balra térünk, az erdőben kanyargó keréknyomokra. Egy keresztező nyiladékban balra indulunk, de aztán néhány méter után ismét felvesszük az észak-északnyugati irányt egy másik földúton. Ritkított tölgyesbe érünk, itt az út keréknyomokká silányul, néha szinte azok is elvesznek a köves, gazos talajon. A jelzéseket erősen figyelve, szinte fától fáig haladva kell követni a jelzett utat, aztán kiérkezünk egy elvadult erdei tisztásra.

A jobb oldalán, a fák mellett haladunk először, aztán az alig látható gyalogösvény balra befordul a tisztásra és átvág rajta. A túlsó oldalon keréknyomokra térünk rá, ezek pedig néhányszáz lépés után elérik az 5. nyiladék kezdetét. A Kab-hegy körül elterülő erdőséget sakktáblaszerű pagonyokra osztják a nyiladékok. Nagyvázsony felől érkezve balról jobbra haladva emelkedő sorszámozással látták el őket, a keresztező nyiladékok pedig az ABC betűivel vannak jelezve.

Dagonya a H-nyiladékban

Tehát mi most az 5. nyiladékon indulunk tovább, aztán körülbelül 400 méter után jobbra ráfordulunk a keresztező H-nyiladékra. Ezen sem megyünk sokáig, csupán egyetlen sakktábla mezőnyit, mert a legközelebbi sarkon balra rátérünk a 6. nyiladékra. Ezen már nagyobb darabot haladunk, keresztezzük a G-nyiladékot, és innen már egyre érezhetőbben elkezdünk kapaszkodni a mind közelebbi, de az erdő fáitól még nem látható Kab-hegy csúcsa irányába.

Keresztezünk egy erdőgazdasági utat, innen egy viszonylag friss irtásfolton keresztül kaptatunk egyre meredekebben, pontosan előttünk feltűnnek a hegytetőn álló adótornyok is. Földutunk mellett balról egy kerítés húzódik, amikor elérünk egy lezárt kaput és mellette a kerítésen keresztülvezető létrát, átmászunk rajta és a bekerített, ritkított erdőben folytatjuk az utunkat. A hajdani Jánoskereszti úton haladunk, amit ma már nem használnak, ezért a tölgyesben haladó keréknyomok már kezdenek eltűnni a fák közötti magas aljnövényzetben.

Az irtásfolton keresztül feltűnik a hegytető

Itt is szinte fától fáig haladva kell követni a kék jelzéseket, közben persze a hegytetőre vezető kaptató sem akar egy cseppet sem enyhülni! Hosszasan kapaszkodva érjük el a másik kerítést a ritkított erdő túlsó oldalán. Itt is átmászunk a kerítés feletti „A” betű alakban összetámasztott létrákon és az öreg, ritkítatlan erdőben folytatjuk az utunkat az innen már jobban járható földúton. Az út egy szakaszán gyakorlatilag megszűnik az emelkedés, de ne örüljünk, mert most jön még csak a java: amikor elérjük a nagy irtásfoltot, jobbra fordulunk, és megkezdjük a Kab-hegy csúcsára vezető végső, de igen meredek kapaszkodást.

Néhány perces izzasztó menettel emelkedünk vagy 60-70 méternyit a hegyoldalban, aztán a csúcson álló épületek kerítését elérve balra térünk és követjük azt. A kerítés végénél tudunk csak jobbra fordulni és néhány lépés után kiérünk a hegytetőre vezető keskeny aszfaltútra. A kék jelzések itt balra térve ereszkedni kezdenek az úton, de ha már felkaptattunk idáig, érdemes körülnézni a hegytetőn!

Kilátás a Kab-hegy tetejéről

Jobbra indulva hamarosan elérjük az út végét a rádióadó kerítésénél, de itt balra ösvény kezdődik, amin gyorsan kiérünk a hegytető meredeken leszakadó déli peremén álló volt Kinizsi kilátó alapjaihoz és a pihenőpadokhoz. Dél felé, Nagyvázsony irányába, és a távoli Balatonra nyílik innen szép kilátás, érdemes alaposabban is körülnézni. A padokon ülve kipihenhetjük a hegymászás fáradalmait, hogy aztán némileg felfrissülve indulhassunk tovább.

Visszatérünk az aszfaltútra, gyorsan magunk mögött hagyjuk a hegytető épületeit, aztán már a lejtőn elhaladunk a TV adótorony mellett, az egyik karvastagságú feszítőkábele éppen az út felett van kihúzva. Az aszfaltút hosszú egyenesébe befordulva feltűnik előttünk a volt Kab-hegyi erdészház – jelenleg üdülő – hosszú kerítése, egy itt álló fára van szerelve a kéktúra pecsétet rejtő kis dobozka (Figyelem! A pecsét helye a bejárás időpontja óta megváltozott! El kell olvasni a pecsételőhelyre vonatkozó friss információkat!)